ÇİP sıkıntısında kısa vadede çözüm yok

Dünya genelinde süren, yeni model arabalar, bilgisayarlar, ev aletleri, oyun konsolları ve cep telefonları üretimi için gerekli yarı iletken çip kıtlığının önüne geçmek için kısa vadede bir çözüm gözükmüyor.

ÇİP sıkıntısında kısa vadede çözüm yok
09 Nisan 2021 Cuma 17:31

Amerikalı Intel şirketinin, kapasitesini artırmak için 20 milyar dolarlık yatırım yapmayı planladığını açıklamasının ardından, dünyada bu alanda sayılı üreticilerden biri olan Taiwan Semiconductor Manufacturing (TSMC) şirketi de,  fabrikalarındaki üretim kapasitesini artırmak için gelecek üç yılda 100 milyar doların üzerinde yatırım yapmayı planladığını açıkladı.

ÜRETİCİLERİN KAPASİTELERİ TÜKENMEK ÜZERE

Özellikle Çin ve ABD arasındaki ticari gerilimler, ekipmanların ve malzemelerin tedariki konusunda sınırlamalara yol açarken, Covid-19  salgınının yansıması, lojistik ve işçiler için sağlıklı çalışma ortamı sağlamayla ilgili maliyetleri artırmış durumda. Aşırı kapasite kullanımı hızlı hacim artışı için potansiyeli sınırlarken, şu anda, bu endüstrinin birkaç bölümünde, serbest kapasiteler neredeyse tükendi. Yeni nesil çipler için üretim maliyetlerindeki artış sert rekabete sebep olurken, sektörde bir çok şirket yarıştan çekiliyor. J.P. Morgan’ın son tahminine göre, arzın taleple aynı seviyeye gelmesi en az üç ya da dört çeyrek sürecek ve daha sonra tüketici stoklarının düzelmesi ve dağıtım kanallarının normal seviyelere gelmesi de bir veya iki çeyrek alacak.

ÇİP KITLIĞININ 2022’YE KADAR SÜRMESİ BEKLENİYOR

Yapılan tahminlere göre, küresel çip piyasası gelecek iki yılda en az yüzde 11 artarak, 2021 ve 2022 yıllarında sırasıyla 490 milyar ve 550 milyar dolar olacak. Piyasa, gelecek on yıllarda sınırlı sayıda güçlü oyuncular tarafından kontrol edilecek. Şirketlerin ürünlerine talep büyüyecek, bu da çip piyasasının milyarlarca dolarlık yatırımlarının karşılığını almaya devam edeceği anlamına geliyor. Gelişmiş mikroçip tüketen gelecek vadeden örnek endüstriler arasında bulunan nesnelerin interneti (IoT), yapay zekâ (AI), elektrikli araçlar (EV) ve bulut bilişim (CC) farklı tahminlere göre, yıllarca çift haneli yıllık bileşik büyüme oranı gösterebilir. 5G ağlarının yaygınlaşması ve çok da uzak olmayan 6G ihtimalleri göz önüne alındığında cep telefonu sektöründe de büyük bir büyüme olabilir. Uzmanlar çip kullanımındaki büyümeyi aşırı iyimser olarak değerlendiriyor. Bununla birlikte, Covid-19 salgını sırasında elektronik malzemelere olan talebin artması, çip hacmindeki keskin bir düşüşle aynı zamana rastlaması, çip üretimini aşırı derecede zorlaştırdı, sonuçta tüm üretimini ve tedarik zincirinin istikrarını etkiledi.

ÇİN VE ABD ÜRETİCİLERE DESTEK SAĞLIYOR

Çinli çip üreticisi Shanghai Tianshu Zhixin Semiconductor şirketi, 31 Mart’ta, yonga piyasasında küresel endüstri liderlerinin ürünleriyle rekabet edebilecek 7 nanometre büyüklüğünde çip geliştirdiğini açıkladı. Tüm girişimin geç başladığı ve modern mikro devrelerde deneyim eksikliği düşünüldüğünde, bu gelişmenin kayda değer bir başarı olduğu söylenebilir. Son teknoloji çiplerin geliştirilmesi ve üretilmesinin stratejik rolünün farkında olarak dünyanın önde gelen güçleri özellikle Çin ve Amerika Birleşik Devletleri (ABD), kendi geliştirici ve imalatçılarına doğrudan hükümet desteği sağlıyor. ABD yönetimi, 2021 yılında yerli üreticilere 50 milyar dolar devlet desteği vermeyi planlıyor. Çin, 2019 yılında yonga üreticilerine 73,5 milyar dolar destek sağlamıştı. Salgın insanların alışkanlıklarını çarpıcı biçimde değiştirdi ve toplumlar ile devletlerin yaşamında yeni normal yarattı. Yeni teknolojilerin modern yaşama girmesi daha fazla hızlandı. Yarı iletken çiplerin üretimi teknolojik üstünlük için modern savaşta ön plana çıkarken, Apple, Microsoft ve Huawei gibi şirketler de kendi orijinal çiplerini üretmek amacıyla büyük ölçekli girişimlerde bulunmaya başladılar. Kamil Uzunmehmet


İlgili Galeriler
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.