Farplas’ı pandemi gerçeği ile yönetiyoruz

TOSB’da otomotiv yan sanayine üretim yapan köklü kuruluşlardan Farplas, pandemi döneminde hızlı ve yeni koşullara kısa sürede adapte olan esnekliği ile sektörde öne çıkan firmalar arasında yer aldı.

Farplas’ı pandemi gerçeği ile yönetiyoruz
25 Mart 2021 Perşembe 11:54

Gazete Gebze olarak, pandemi dönemi ve üretime etkilerini Farplas Otomotiv A.Ş  İnsan Kaynakları İcra Kurulu Üyesi Aylin Olsun’la konuştuk.  Pandeminin hemen başında uzaktan çalışma uyguladıklarını ve bu anlamda  iş gücü yönetiminde bir esneklik sağladıklarını  aktaran Aylin Olsun, bu uygulamanın önemli avantajlar getirdiğini belirtti. Pandeminin devam ettiği bu günlerde sektör için en yıkıcı etkilerden birisinin yarı iletken çiplerin üretim/tedarik sürecinde yaşandığını, otomotiv ana sanayi birbiri ardına üretimlerine ara vermeye başladıklarını sözlerine ekleyen Olsun,” Ana sanayide duruşlar, şu dönemde bizim gibi ana sanayiye bağlı sektörleri çok etkiliyor” dedi.

Bu döneme ilişkin diğer firmalarla paylaşabileceğiniz örnek uygulamalarınız nelerdir?

Farplas olarak pandemi döneminde gerek firma gerekse çalışanlar olarak önlemlerini sıkı sıkıya alan kuruluşların başında geliyoruz. Sürdürülebilir ve bu virüsten korunmak için attığımız adımların şu ana kadar da faydasına gördük. Bu önlemler neydi? Önce anneleri, kronik hastaları ve çocuk/yaşlı bakım sorunu olan çalışma arkadaşlarımızı evden çalışmaya yönlendirdik. Yemekhanede açık büfe yemekleri kaldırdık, tek kullanımlık yemek sunum malzemelerine geçtik. Hijyen ve dezenfekte oranlarını maksimuma çıkardık, servislerde %50 saturasyonla kullanıma geçtik, bu uygulamamız halen devam etmektedir. Nisan 2020 sonunda üretimi durdurduk. 1 ay süre ile yardım amaçlı, siperlik ve kabin üretimine geçerek, sağlık sektörüne desteğimizi maksimum seviyede sürdürdük. Çalışma arkadaşlarımızla, birim yöneticileri ve IK ekipleri iş birliğinde düzenli telefon ve zoom bağlantıları düzenledik, etkileşimi en üst düzeyde tuttuk. İletişimin sık aralıklarla ve sürekli olmasına çok önem verdik.Uzaktan çalışmayı, pandemi sonrası işe dönüşte, uzaktan dönüşümlü çalışma halinde devam ettirdik. Ofis ve fabrikada tüm çalışma arkadaşlarımıza maske takmayı zorunlu hale getirdik. Bunu eğitim ve sürekli iletişimle destekledik.Sosyal medya platformu üzerinde ilk dönemde her gün, ilerleyen dönemlerde haftada 1 olmak üzere canlı yayınlar düzenledik, çalışma arkadaşlarımızın sorularını yanıtlandırdık ve motivasyon seviyelerini yüksek tutmaya çalıştık.İletişimde sadece yazılı iletişimi değil, video paylaşımı, video konferans, sosyal medya yayını, sms, dijital mektup, yüz yüze grup bazlı sohbetler de bu dönemde sıkça başvurduğumuz iletişim metodları oldu. Tüm toplantılar, halen %90 dijital araçlarla gerçekleşiyor. Sosyal alanlarımızı (Yemekhane, çay ve dinlenme alanları) sosyal mesafeye göre tekrar yapılandırdık. Ofis içlerinde sesli, yazılı pek çok dikkat çekici çalışma hazırladık ve maske kullanımına, sosyal mesafeye dikkati çektik, canlı tutmaya çalıştık.

Sayın Olsun, Farplas olarak pandemi dönemi sonrasında iş yapış şekillerinizde ve alışkanlıklarınızda ne gibi değişiklikler yapmayı planlıyorsunuz?

Pandemi sonrasında tüm kurumlarda olduğu gibi bizim iş yapış biçimimizde de önemli değişiklikler oldu. Otomotiv sektörü, standardizasyonun ve ciddi süreç yönetiminin olduğu bir alan. Bu sebeple nispeten esnekliğin daha az olduğu düşünülen bir sektördü. Biz Fark Holding olarak sadece Gebze’deki şirketimiz Farplas Otomotiv’de 2.500 kişilik oldukça karmaşık bir operasyonu yönetiyoruz. Buna rağmen pandemi döneminde hızlı ve yeni koşullara kısa sürede adapte olan esnekliğimizin, bize önemli avantajlar getirdiğini düşünüyorum. Çok hızlı karar verdik. Çalışan sağlığının korunması için hijyen çalışmalarını ve tedbirleri hızla hayata geçirmekle kalmadık, sektörümüzdeki diğer firmaları da bu konuda yönlendirmeye ve destek olmaya çalıştık.

Bizim şirketimizde öncelikle çalışma koşullarımızda esneklik, tüm şirketi uzaktan çalışmaya yönlendirme, teknolojiden faydalanma becerimiz; bize büyük yarar sağladı. Bu sürece yatırım yaparak devam etmeyi planlıyoruz. Ayrıca işçi sağlığı ve güvenliği her zaman kurum olarak önceliğimizdi; ama artık daha bütünsel bir yaklaşımla sağlık konusunu ele alıyoruz. Evde çalışan, ofiste çalışan arkadaşlarımızı ve onların aile fertlerini bir bütün olarak ele almak ve herkesin sağlığını korumak, farkındalık yaratmak; bizim önemli bir önceliğimiz oldu.

Uzaktan çalışma, gelecekteki iş gücü planlarınızı etkileyecek mi?

Uzaktan çalışma tabii ki iş gücü yönetiminde bir esneklik sağlıyor. Kısa sürede, daha önce böyle bir hazırlığımız olmamasına karşın, uzaktan çalışmaya birkaç gün içinde geçtik. Halen de hibrit çalışma düzenimiz devam ediyor. Uzaktan çalışma ve esnek çalışma; yetenekleri ve dezavantajlı grupları etkin olarak aramıza dahil etmek için, önemli bir fırsat olarak ajandamıza girdi. İnsan Kaynakları bölümümüz, uzun vadeli bir politika olarak kurumumuzda uzaktan ve alternatif çalışma modellerini bir IK politikası olarak sürekli uygulamak ve destekleyici politikalar geliştirmek için çalışıyor. Bu şekilde uzun vadeli etkilerini de deneyimleme şansımız olacak. Ayrıca endüstride özellikle otomotiv endüstrisinde, pandeminin yarattığı belirsizliklerin, zorlukların üstesinden gelmede; Dijitalleşme, Endüstri 4.0 projelerinin belirleyici olacağına inanıyorum. Tüm iş süreçlerinin yalın, sadeleştirilmiş ve düzleştirilmiş imalat uygulamaları temelinde uçtan uca, tam bütünleşik dijital ortama aktarılması, tüm cihaz ve makinelerin entegrasyonu, nesnelerin interneti (IOT), büyük veri mimarisi, ileri büyük veri analitiği uygulama ve projeleri oldukça hız kazandı. Dijital teknolojinin, dönüşümün etkin yürütülmesi; insan merkezli olması ile mümkün olabilir. Bu bilinçle pandemi döneminde dijital eğitimlerle, dijital beceri ve yetkinliklerimizi artırarak, dijital dönüşüme hazır hale geldik

Covid 19 salgınının pandemi olarak ilan edilmesinin üzerinden bir yılı aşkın süre geçti. Otomotiv sektörüne bu bir yıl içinde etkileri ne oldu?

Dünya genelinde 1.5 yıl önce hayatımıza giren pandeminin ilk döneminde, sektör başarılı bir sınav verdi. Yoğun belirsizlik ortamında, insan sağlığının merkeze alındığı bir krizde, bir yandan da işin sürdürülebilirliğini sağlamak önemli bir yönetim konusu. Hepimiz için insan yaşamının önünde bir öncelik yok; diğer yandan çalıştığımız sektörde pandeminin etkileri artarak devam ediyor. Otomotivde Dünya genelinde, tüketicinin satın alma davranışlarının değişikliğine bağlı, belirli oranda talep daralması, beklenen bir durum idi. Onun için ana sanayi ve yan sanayi, buna uyum sağlayacak teknolojik ve insan kaynağı üzerine düzenleme ve yatırımlarına zaten devam ediyor. Ancak son dönemde sektör için en yıkıcı etkilerden birisi, yarı iletken çiplerin üretim/tedarik sürecinde oldu. Otomotiv ana sanayi, peşi sıra üretimlerine ara vermeye başladılar. Ana sanayide duruşlar, şu dönemde bizim gibi ana sanayiye bağlı sektörleri çok etkiliyor. Otomotiv ana üreticilerinin talebine göre bir işgücü planımız vardı. Üstelik pandemi tedbirleri kapsamındaki sosyal mesafeli çalışma düzeni devam ettiği için, işgücü planını normal sayıların üzerinde yönetmek durumunda kalıyoruz. 1.5 yıl uzun bir dönem. Tüm kurumlarda pandeminin psikolojik etkileri de daha fazla hissediliyor. Mümkün olduğunca bu dönemi bütünsel bir bakış açısı ile yönetmeye çalışıyoruz. Üst üste gelen etkenler, pandeminin, karantinanın uzun süredir devam etmesiyle, tabi ki zor bir dönem. Önünde sonunda bu dönemi, yeni öğretiler ve sürekli diyalogla geçireceğimize inanıyorum.


Etiketler; #TOSB #Farplas

İlgili Galeriler
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.