Anasayfa > Ekonomi  >  Marketlerin ‘İnce’ hesabı

Marketlerin ‘İnce’ hesabı


Marketler daha fazla kazanmak için ince hesaba girişti. Rafta ‘indirimli’ diye sattığı ürünü kasada kestiği fişe yansıtmayan marketler vatandaşı mağdur ediyor.


Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın geçtiğimiz gün faizlerde ve enflasyonda belli oranda düşüş yaşanmasına rağmen, marketlerde fiyatların inmediğini belirtip, “Anlaşılan bazıları krizi fırsata çevirme derdinde. Birilerinin ‘piyasa şartları’ kılıfıyla fırsatçılığa yönelmesi gerçekten çok üzüntü vericidir. Bu marketlerden, halkımızı sömürenlerden hesabını sorarız” demişti. Hazine ve Maliye Bakanı Berat Albayrak da pazar ve market fiyatlarının birbirini tutmadığını belirterek, “Takip ediyoruz, iyileşme görmek istiyoruz. Marketlerde hâlâ istediğimiz fiyatlar yok onlarla konuşacağız” demişti.

ETİKETLE KASA FİŞİ UYUŞMUYOR  

Döviz kurlarının yükseldiği ağustos ayında fiyatlara fahiş zam yapan, vatandaşın tepkisini görünce bu kez gramaj düşürüp etiketi değiştirmeyen marketler, devlet ceza kesince yeni bir finansal mühendisliğe soyundu. Şimdi de rafta indirimli görünen ürünlerin fiyatı kasada uyuşmuyor. Vatandaş ‘indirimli’ diye ürün aldığını sanıp evine gittiğinde fişteki indirimsiz rakamı görüyor. 80 kuruşluk bir içeceğin etiketi kaldırılıp ’10 tanesi 10 lira’ yazılarak avantajlı ürün algısı yaratılıyor. Rafta etiket üzerinde üstüne çizgi çekilmiş eski fiyatla düşürülmüş yeni fiyatı bir arada gören tüketici indirimli ürün aldığını sanıyor. Ancak şişirilmiş fiyatla ürünü rafa koyan satıcı haksız kazanç elde ediyor.

ŞİMDİ DE PROMOSYON OYUNU

Marketler indirim oranını yüksek göstermek için sepetlerdeki promosyonlu ürünlerin fiyatını şişiriyor. Aynı ürünün raftaki fiyatı daha düşükken, sepetteki promosyonlu ürünü yüksek fiyattan gösterip sözde indirim yapıyorlar. Son kullanma tarihi geçmek üzere olan ürünlerden zarar etmek istemeyen üretici ve market bu ürünleri ‘yüzde 50 indirimli’ etiketleriyle marketlerin en stratejik noktalarında satışa sunuyor.

Vatandaşların yoğun olarak alışveriş yaptıkları hafta sonunda (cumartesi- pazar) da temel gıda ve temizlik malzemelerinin fiyatlarıyla oynanmaya başlandı. Hafta içi normale inen fiyatlar indirim gibi yansıtılıyor.

Genel indirimlerden önce fiyatlar yukarı çekiliyor daha sonra aldatıcı propaganda yapılıyor.

ARACILARIN ARADAN ÇEKİLMESİ GEREK

Marketler, yükselen fiyatları perdelemek ve sepet ortalamasını artırmak için ‘kampanya’ adı altında tüketiciyi kandırıyor. Tüketici Hakları Derneği Başkanı Turhan Çakar, çiftçiden alınan ürünle raftaki arasında en az 3 kat fiyat farkı olduğunu belirterek, “Aracıların aradan çekilmesi gerekiyor. Üreticinin etkinliğinin artması için kooperatiflerin sayısı artmalı ve daha nitelikli hale gelmeli. İçinde bulunduğumuz dönemde büyük marketler büyük oranda piyasaya hakim. Gramaj oyunu piyasadaki büyük sorunlardan.720, 960 gibi gramajlar var, bunlar tüketicinin karşılaştırma olanaklarını sınırlıyor. Ürün grubuna göre bir standart belirlenmeli” dedi.


Sıradaki Habere Kaydır