Sayfa Seç

Sürücüsüz araç geliştirdiler

Sürücüsüz araç geliştirdiler
reklâm

Yazar hakkında

Aracın daha da geliştirilmesi ile birlikte askeri alanlar başta olmak üzere pek çok alanda kullanılabilmesi planlanıyor. Kocaeli’nin Gebze ilçesinde bulunan Bilişim Vadisi’nde Teknofest kapsamında gerçekleştirilen “Robotaksi Binek Otonom Araç Yarışması” sona erdi. Yarışma boyunca üniversite öğrencileri tarafından geliştirilen birbirinden farklı otonom araçlar, parkurda yeteneklerini sergiledi. Yarışmada Düzce Üniversitesi MEKATEK takımı tarafından üretilen sürücüsüz arazi aracı dikkat çeken araçlar arasında yer aldı. Buggy olarak tasarlanan araç, manuel olarak arazi ve yokuşlarda rahatlıkla ilerleyebiliyor. Aracı geliştiren üniversite öğrencileri, kendilerine fırsat verildiği zaman AR-GE çalışmaları sonrasında aracın sürücüsüz olarak özellikle askerlerin yürümekte güçlük çektiği dağlık ve patika alanlarda rahatlıkla hareket edip, iz sürebilmesini hedefliyor.

Yarışmaya sıfırdan yeni bir araç düzenleyerek katıldıklarını söyleyen MEKATEK Takım Kaptanı Erkut Kaşıkçı, “Mart ayında çalışmalara başladık. Bunun AR-GE süreci geçen sene katıldığımız yarışmadan hemen sonra başladı. Geçen sene yarışmada edindiğimiz tecrübelerle yeniden bir araç tasarladık. Minimum boyutlarda araç buralarda çok fark ettiriyor. Minimum boyutta olması burada çok büyük bir avantaj. Geçen seneki aracımız buraya pek uygun değildi. Sıfırdan bir araç tasarladık. Yazılımı, elektroniği, mekaniği, her şeyini sıfırdan tasarlayarak yarışmaya katıldık. Şerit takibi kapsamında kullandığımız sinir ağı, arkadaşlarımızın kendi yazmış olduğu bir sinir ağıydı. Özgün bir yazılıma sahiptik. Ancak burada dubaların beyaz renkte olması bizim şerit takibi algoritmamızın kafasını karıştırdı. Şerit takip etmek yerine biz dubaya odaklandık. Dubaya kilitlenince araç şerit üzerinde kalamadı. O yüzden test sürecinde sürekli bunu düzeltmeye çalıştık. 1 haftalık bir test sürecimiz vardı. Düzeltmeye çalıştık, olmadı. En sonunda sensör değişikliğine gittik. Aslında bu sensör değişikliğine gitmemiz kötü. Sensör olarak lidar kullandık. Lidar, bence otonom araçlarda kullanılmaması gereken bir sensör. Lidarı kullanarak otonom araçlar daha çok labirent robotuna dönüyor. Lidar sensör sadece şu parkurda gezebilir” dedi.

Dağlık arazilerde, ormanlarda otonom araçların kullanılmasının mümkün olduğunu vurgulayan Eroğlu, “Tabii bunun belirli şartları ve kısıtlamaları var. Örneğin hiç yol olmayan bir alanda bir şoför aracın hareket kabiliyetine bakarak yola devam edebilir. Fakat otonom bir aracın o anda yolu bulabilmesi için farklı koşullar gerekli, ya iyi bir uydu bağlantısıyla haritaya göre yol alabilir ya da bir patika varsa bunu takip edebilir. Farklı senaryolar var burada. Fakat bu alanda büyük bir gelecek var. Sadece insanların kullanımı açısından değil, askeri kullanım açısından da bu önem arz eden bir konu. Türkiye’nin özellikle doğusunda bulunan dağlık arazilerde, bayırlarda, yüksek irtifalı dağlarda askerlerin hareketleri kolay değilken bunun gibi veya çok daha küçük araç boyutlardaki araçların otonom hareket etmesi, oralarda kendi yolunu bulup patikaları takip edip insan izleri araması gayet mümkün bir konu. Bu araçların arazide çalışabilmesi, bu alanlarda kullanılabilmesi için özellikle bunun resmi olarak yapılabilmesi için çok uzun süreli çalışmalar gerekiyor. Şu an biz buraya yarışma amacıyla geldik ve açık kaynaklı, insanların kullanımının ücretsiz olduğu bir sürü yazılım paket kullanıyoruz. Bunların en başta yeniden yazılması, yeniden oluşturulması gerekiyor ki biz bunu lisanslayabilelim, kendi kullanımlarımız için, kendi amaçlarımız için askeri olsun, şahsi olsun kullanılır hale getirebilelim. Bunun için sağlam bir AR-GE çalışması yapılması gerekiyor. Aynı zamanda bu aracın kendi elektroniği gibi diğer konularda yerlilik çalışmaları yapılması ve daha düzgün bir hale, seri üretime uygun bir hale getirilmesi gerekiyor” şeklinde konuştu.

Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Son Videolar

Yükleniyor...

Son Yorumlar