Yerli traktör Haziran’da tarlalarda!

Tarım ve Orman Bakanlığı bünyesinde 2,5 yıldır üzerinde çalışılan, Dilovası KOBİ OSB’de bulunan ZY Elektrikli firması ve Ziraat Bankası ortaklığı ile  üretilecek olan  elektrikli traktör projesinde sona gelinmiş gibi görünüyor.

Yerli traktör Haziran’da tarlalarda!
05 Mart 2021 Cuma 16:25

ZY Elektrikli Traktör Yönetim Kurulu Başkanı Önder Yol ile geçtiğimiz gün katıldığı bir TV programında yerli traktör ile ilgili olarak, “Dünyada hiç kimsenin henüz yapmadığı bir şeyi yapmak ve bir imza bırakmamız için tamamen yerli ve elektrikli  traktörü üretmemiz lazımdı” dedi.  Önder Yol, Tarım ve Orman Bakanlığı’nın projesi olan yerli traktör projesine TAGEM ve TİGEM ile birlikte bir başlangıç yaptıklarını, ilk başta bir dönüşüm olarak bir traktörü 21 iş gününde elektrikli hale getirdiklerini belirterek, “  Bizim beklediğimizden de çok başarılı bir traktör çıktı, çok güzel ses getirdi. Daha sonra Cumhurbaşkanımız kullandıktan sonra Ziraat Bankası Genel Müdürü Hüseyin Aydın çok iyi bir inisiyatif aldı ve Ziraat Girişim Sermayesi ile bir ortaklık kurduk ve şuanda yolumuza devam ediyoruz. Dilovası’nda fabrikamızı kurduk. Prototiplerimizi geliştirdik. TİGEM, 9 tane büyük 130+ beygirlik traktörlerden satın aldı. Kontratını yaptık. Seri üretime Ocak 2021 itibariyle girmeyi planlıyorduk ancak pandemi dolayısıyla biraz gecikme oldu. Bu arada TAGEM ile beraber kontratımız aşamasında ilk önce büyük 105-120 beygirlik traktörler yapmıştık. Ondan sonra ikinci aşama olan ikinci prototipi bitirdik. Bu da yaklaşık 55-65 beygirlik bir traktör diye hesapladık ama dünyada kimsenin yapmadığı şeyleri yaptığınız zaman çok değişik bir traktör oldu. Biz, normal traktörün bütün evsaflarını değiştirerek bir yola girdik” dedi.

320 BEYGİRLİK TRAKTÖR HAZİRANDA    SATIŞA HAZIR

Dilovası’nda bulunan fabrikada ilk başta orta boy traktörün prototipini bitirdiklerini  Burada da nelerin yapılması, nelerin yapılmaması gerektiğini gördüklerini de söyleyen Yol, “ 65 beygirlik traktör yerine bizim çıkarttığımız traktör toplamda 210 beygirlik bir traktör oldu. Fakat bu şuanda seri üretime ve satış sonrasına hazır bir traktör değil. Burada ne yapılmaması gerektiğini öğrendik. Haziran ayında 320 beygirlik traktörümüz ile satışa giriyoruz. Traktörde çok ciddi bir tedarik zinciri var. 30 bine yakın parça var. Bunlardan biri geciktiği zaman – direksiyonsuz traktör olmaz maalesef- hiçbiri olmamış gibi görünür. Bir tek darboğazımız olan bir parça var. Orada da bizim Türkiye’de bu işin mekaniğini en iyi yapabilen şirketlerden biri olan Hattat Hema Grubuyla çalışıyoruz. Sağ olsun İbrahim Hattat çok ciddi bir destek verdi bu konuda. Bu yaptığımız çalışmalar sonucunda büyük ihtimalle Mart- Nisan ayı arasında o dar boğazı da aşıp Haziran ayında 25-30 traktör ile seri üretime girmeyi düşünüyoruz” dedi.

YERLİLİK ORANI YÜZDE 80-90 ARASI

ZY Elektrikli firmasının ürettiği elektrikli traktörde yerlilik oranı yüzde 80-90’ların üzerinde olduğunu, bütün alt üst yazılımlarıyla beraber her şeyi yüzde 100 olarak Türk şirketinde ve Türk mühendisler tarafından yapıldığını belirten Önder Yol,  “ Bir tane yabancı mühendisimiz, bir tane yabancı ülke ya da kuruma bağımlılığımız yok. Tabii şuan 16-17 yıllık bir tecrübeden bahsediyoruz ve herhalde emeği geçmiş bine yakın mühendis vardır. Ama şuanda yaklaşık 80-85 mühendis ile birlikte çalışıyoruz, geliştiriyoruz. Seri üretime geçeceğimiz için mavi yakalıları almaya başlıyoruz şimdi. Böylece, yaklaşık 150-200 kişilik bir grup olacağız. Ama unutmayalım ki,  bu bir otomotiv üretimi değil. Bu bir elektronik üretimi. Biz şu anda zaten partnerlerimizi, ortaklarımızı seçmiş vaziyetteyiz. Bunlardan en büyüğü Hattat Hema Grubu. Zaten onların yapıp bütün dünyaya sattığı parçaları Hattat Hema’dan tedarik edip biz elektroniklerini yani bir elektrikli aracın gereken diğer parçalarını, donanımlarını hepsini kendimiz yapmak şartıyla onlarla birlikte entegre çalışıyoruz” dedi.

20 DAKİKA ŞARJ İLE 4-5 SAAT ÇALIŞACAK TRAKTÖR YAPIYORUZ

ZY Elektrikli olarak,  üç tip traktör üreteceklerini, bu üç tipin de her birinin çalışma alanları, çalışma sürelerinin  çok farklı olduğunu da aktaran Önder Yol, “Bizim çiftçilerle de çok ciddi bir işbirliğimiz var. Traktörlerimizi önder çiftçilerin tarlalarında çiftliklerinde gizli bir şekilde test ediyoruz. Bataryaların ne kadar çalışacağı konusunda hala testlerimiz sürüyor. Ama bahçe traktöründe , 12 ay çalışan bir tarımsal faaliyetten bahsediyoruz , 20 dakika şarj ile 4-5 saat çalışacak bahçe traktörleri yapıyoruz. Bu, büyük ihtimalle 2022 yılı içerisinde yapacağımız bir traktör olacak. Şuanda henüz başlamış olduğumuz bir traktör değil. Orta boy tarla traktörü 2022 başında seri üretime girecek. Ama büyük traktörümüzü en zor işlerde yaklaşık 7-8 saat çalışacak şekilde dizayn ediyoruz. Bu traktörün de Haziran ayında seri üretimine geçmeyi planlıyoruz. Bu traktörün özelikleri çok enteresan. Türkiye’de normalde büyük bir traktör yaklaşık 90-130 beygir civarındadır. Ve bir tane motordan bir şaftla tekerlekleri tahrik edersiniz; bir şaftla kuyruk milini çalıştırırsınız ve kayış kasnakla da avadanlıkları ve hidrolikleri çalıştırırsınız. Biz, avadanlık ve hidrolikleri direkt olarak 800 volt dc ile çalışacak pompalarla çalıştırıyoruz ve kayıplar neredeyse sıfıra iniyor. Tekerliklere 130 beygir veriyoruz ve kuyruk miline de 160 beygir güç veriyoruz. Dolasıyla toplamda 320 beygirlik bir traktör olacak. Aynı zamanda bu traktör sizin enerji deponuz olacak. Her traktöre ikişer tane 380 trifaze (22 kW) ve 220 volt monofaze (3.5 kW) çıkış veriyoruz. Yani dışarıda yapacağınız her türlü işleri siz bununla yapabileceksiniz” dedi.

ŞARJ SÜRESİNİ  60 DAKİKANIN ALTINA İNDİRMEYE ÇALIŞIYORUZ

Önder Yol, elektrikli yerli traktörün  şarj aletine ihtiyaç duymayacağını, her yerden şarj edilebileceğini söylerken şunları belirtti;  “ Traktörü 220 volttan şarj ederseniz 8-10 saatte, 380 volttan ise 90 dakikada şarj edebileceksiniz. Ama dışarıya koyacağımız sistemlerde 60 dakikanın altına şarj süresini indirebiliyor olacağız. Tarım Bakanlığının istatistiklerine göre Türkiye’de genel olarak çiftçilerin tarlalarına ortalama uzaklığı yaklaşık 5 km. Bu traktörlerde en kötü ihtimalle maliyetleri mazota karşı 20’de bire, 10’da bire düşürecek bir sistemden bahsediyoruz. Bakımları da hemen hemen yok denecek kadar az. Biz aynı zamanda enerjiyi depolayabilen bir şirketiz. Pilot bölgelerden başlayarak Türkiye’nin hemen hemen her yerine 1-2 megavat saatlik konteynerler koyacağız. Bunlar, güneş ve rüzgârdan dolacak ve çiftçi sabah kahvesini içerken yaklaşık 15 dakikada traktörünü doldurup bütün gün kullanabilecek. Akşam da evine giderken yine 15 dakikada traktörünü doldurup o enerjiyi evindeki elektrikli eşyalarının (beyaz eşya vs…) çalışmasında kullanabilecek. Bu traktörler enerji depolama olarak da jeneratör olarak da kullanılabilecek bir sisteme sahip olacak. Dünyanın hiçbir yerinde devlet destekleri olmadan hiçbir elektrikli araç yaşayamaz. Her ne kadar şuan dünyada bizden başka elektrikli traktör üretimi olmasa dahi hemen hemen bütün ülkeler elektrikli tarım aletlerine yönelik teşviklerini açıkladılar. Hem Avrupa Birliği’nde hem ABD hem de Uzak Doğu’da bu alanda çok büyük teşvikler var. Türkiye’nin de bu konuda bir teşvik çalışması var ama bunu burada söylemem doğru olmaz. Ama bana aktarılan bazı teşvik bilgileri doğrultusunda şunu söyleyebilirim, “almayanı döverler” diye tabir edeceğimiz kadar cazip teşviklerin hazırlandığını söyleyebilirim. Bizim muadil bir beygir gücüyle yaptığımız traktörlerdeki fiyatlandırma hiç kimsenin tahmin edebileceği gibi değil. Yüksek güçlerdeki bir elektrikli traktörün fiyatı, mevcut dizel bir muadilinin fiyatının altına geliyor”

FİYATI DİZEL TRAKTÖRLERİN ALTINDA OLACAK

ZY Elektrikli olarak biz burada tarım mekanizasyon tarihini baştan yazıyoruz. Her şeyi değiştiriyoruz. Kimsenin yapmadığı şeyleri yaptığınız zaman çok farklı alanlara giriyorsunuz. Dolayısıyla büyük, yüksek kapasiteli traktörlere girdiğiniz zaman fiyat, normal dizel bir traktörün daha altında kalacaktır. Daha orta boy traktörlere girdiğimiz zaman fiyat, maksimum yüzde 20-30 üzerinde kalır ama uzun vadede dizelin altına da inebilir. Şu an bu teknolojide dünyanın en iyisi, en uç safhasında olsak da bu teknoloji hala emekleme aşamasında. Henüz yürümedi. Koşmasını konuşmuyoruz bile… Ama biz burada işin elif, be’sinden başladığımız için kendimizi çok kolay adapte edeceğiz. Her parçanın fiyatları her geçen gün ucuzluyor, her gün gelişiyor, büyüyor fakat bu arada da talep fazla olduğu için de bizim maliyetlerimiz düşüyor ve talep daha da artıyor. Şuan çok ciddi bir taleple karşı karşıyayız. Bilhassa ihracat pazarı çok istekli. Alım gücü yüksek ülkelerde talep çok yüksek. Önümüzdeki yüzyıla bir adım olarak bakmak lazım. Biz sadece traktörü değiştirmekle kalmayacağız traktörde kullanılan aksesuarları da tamamen ortadan kaldıracağız. Hidrolik sistemleri tamamen değiştireceğiz. Bizim şuan küçük diye tabir ettiğimiz testleri yapılan traktörün, 15 Nisan’a kadar TAGEM ve TİGEM ile birlikte Tekirdağ’daki tesislerde testleri sürecek. Orada yaptığımız ilk testlerde bilhassa yem karma makinesinde 250 beygirlik traktörün çalıştıramadığı şeyi bizim ufak traktörümüz çok rahatlıkla çalıştırıyor. Kamil Uzunmehmet


İlgili Galeriler
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.