Covid-19 testi pozitif çıkanlar nasıl beslenmeli?

Bilindiği gibi tüm dünyayı etkisi altına alan bir salgınla mücadele ediyoruz, Covid-19. Her hastalıkta olduğu gibi bu virüs salgınında da en önemli konulardan birisi bağışıklık sistemi. Uzman Diyetisyen Hilal Batmaz, gazetemize açıklamalarda bulunarak koronavirüs testi pozitif çıkan kişilerin nasıl beslenmesi gerektiği hakkında bilgiler verdi.

Covid-19 testi pozitif çıkanlar nasıl beslenmeli?
20 Nisan 2021 Salı 16:16

ANTİOKSİDAN BESİNLER BAĞIŞIKLIĞI KUVVETLENDİRİRLER

Hangi hastalık olursa olsun sağlıklı ve dengeli beslenmenin çok önemli olduğunu ifade eden Uzman Diyetisyen Hilal Batmaz, uluslararası toplum sağlığı kuruluşlarının bu dönem için önerilerinin rutin beslenme önerilerinden biraz daha farklı olduğunu açıklayarak; Dünya sağlık örgütü normalde günde 5 porsiyon sebze meyve tüketimi önerirken Covid-19 olan hastaların günde 7-8 porsiyon meyve-sebze tüketmesini önermektedir. Sabah kahvaltıyla birlikte bol yeşillik ve bir porsiyon taze meyve tüketmek, günde 3 kez ara öğünlerde birer porsiyon meyve tüketmek, öğlen ve akşam yemeklerinde limonlu, sirkeli bol mevsim salatası tüketmek ve bir ana öğüne sebze yemeği eklemek bu önerileri karşılamaktadır. A ve C vitamini antioksidan özelliği en yüksek vitaminlerdendir. Bu vitaminlerin en iyi kaynakları havuç, brokoli, kabak, lahana, karnabahar, nar, kivi, armut, maydanoz, portakal, mandalina, elma gibi besinlerdir. Antioksidan besinler bağışıklığı kuvvetlendirirler. Bu yüzden diyetinizde bu meyve sebzelere daha sık yer verin.’’ dedi.

KALP HASTALIKLARI RİSKİNİ ARTIRABİLİR

Hayvansal besinlerin doymuş yağ oranının yüksek olduğu için tüketimlerinin kısıtlı olmasında fayda olduğunu belirten Uzman Diyetisyen Hilal Batmaz, ‘’Aksi takdirde kalp hastalıkları riskini artırabilir. Hayvansal ürünlerin içindeki yağlı bölgeler toksinlerin biriktiği bir yerdir bu yüzden az yağlı olanları tercih edilmelidir. Tavuk, balık ve hindi gibi beyaz etler kırmızı etlere göre daha az yağ içerirler. Bu yüzden kırmızı etten daha çok tercih edilebilir. Günde 1 porsiyon etli yemek tercih edilebilir. Bu öğünde de 3-4 köfte büyüklüğünde eti geçmemek gerekir. Pişirme yöntemi olarak en uygun yöntem güveçte, fırında veya düdüklüde pişirmektir. Kızartmak ve kavurmak kanserojen madde oluşma ihtimalini artırır ve bağışıklık sistemini yorar. Özellikle hastalık döneminde yağlı ve ağır et yemeklerinden kaçınmak gereklidir.’’ ifadelerini kullandı.

GÜNLÜK PROTEİN İHTİYACI

Süt ve ürünlerinin günde 4-5 porsiyon tüketilmesi gerektiğini açıklayan Hilal Batmaz; ‘’Yoğurt, kefir, peynir, süt bu grupta düşünülebilir. Sabah kahvaltısında az yağlı, az tuzlu 1-2 dilim peynir, öğlen ve akşam yemeklerinde bir kase yoğurt ve ara öğünde tüketeceğiniz 1 bardak süt veya kefir bu ihtiyacı karşılamaktadır. Yumurta anne sütünden sonra en kaliteli protein örüntüsüne sahip olan besindir. Proteinler vücuttaki çoğu bağışıklık sistemi unsurunun temel yapısını oluşturur. Bu yüzden Covid-19 tanısı almış bir hastanın günlük protein ihtiyacını yeterli miktarda karşılaması çok önemlidir. Beslenme programlarında kişinin ihtiyacına göre günde en az 1 adet en fazla 3 adet olmak üzere tüketilebilir. Yumurtayı sadece haşlama olarak düşünmeyin; menemen, omlet, çılbır, ıspanaklı yumurta vb gibi şekillerde yumurta tüketebilirsiniz.’’ şeklinde konuştu.

BAHARATLARIN GÜCÜ

Bağışıklığı konuşurken baharatların gücünün unutulmaması gerektiğini vurgulayan Uzman Diyetisyen Hilal Batmaz; ‘’Zerdeçal, zencefil, karabiber, sumak en iyi antiiflamatuar besinler arasındadır. Bu baharatlar vücuttaki inflamasyonu azaltır ve bağışıklığı kuvvetlendirir. Zerdeçalın faydalarından en iyi şekilde yararlanabilmek için bir yemek kaşığı zeytinyağına bir çay kaşığı karabiber ve bir tatlı kaşığı zerdeçal ekleyip ısıtıp aynı miktarda bal ekleyip tüketebilirsiniz.  Zerdeçalın günlük 4-8 gr arasında tüketiminden fazlası önerilmemektedir. Soğan ve sarımsağın içinde bulunan allicin bileşeni enfeksiyonlara karşı savaşarak vücudu ve beyni oksidatif hasara karşı korur. Kan basıncını düzenler, kolesterolü düşürür. Covid-19 hastalarının yemeklerinde ve salatalarında bolca soğan ve sarımsak kullanmalarında fayda vardır. Sarımsağın en iyi tüketim şekli ezilerek çiğ tüketilmesidir. Aşırı kavurma işlemleri bu besinlerin sağlığa faydalı etkilerini azaltır.’’ dedi.

SU TÜKETİMİNE DİKKAT

En önemli konulardan birisi olan su tüketimine dikkat çeken Batmaz, ‘’Su tüketimi bu hastalık esnasında da oldukça önemlidir. Vücudun kendini savunurken bolca sıvıya ihtiyacı vardır. Bu yüzden günde kilo başına 30-35 ml su tüketimi önerilmektedir. Eğer çok terleyen biriyseniz bu miktar artabilir. Eğer tansiyon hastalığınız yoksa günde 1 şişe sade maden suyu tüketebilirsiniz. Covid-19 tanısı alıp evde karantinada olmak stresle birlikte uyku bozukluklarına sebep olabilir. Uyku düzeninin bozulması bağışıklığı düşürebilir. Bu dönemde uyku kalitesini artırmak için yatmadan 2 saat önce seratonin sentezini uyaran muz, yulaf, badem, süt gibi besinler tüketebilirsiniz. D vitamini eksikliği de Covid-19 seyrini olumsuz etkileyen bir durumdur. D vitaminin en iyi kaynağı güneştir. Ülkemizin bulunduğu coğrafi konum itibariyle bu mevsimde D vitamini üretmeye yetecek kadar güneş ışınına maruz kalamadığımızı biliyoruz. Bu yüzden D vitaminini dışarıdan destek olarak almakta fayda bulunmaktadır. Ancak bu besin desteklerini gelişigüzel kullanmamak gerekmektedir çünkü fazlası vücutta birikir ve toksik etki yaratabilir. Bu yüzden önce D vitamini seviyelerinizi kontrol ettirin. Eğer düşükse doktor kontrolünde D vitamini kullanmayı ihmal etmeyin. Sonuç olarak bu hastalıktan korunmanın en iyi yolu maske, mesafe, hijyen ve bağışıklıktır. Lütfen hepimiz hem üzerimize düşeni yapalım hem de bedenimize iyi bakalım.’’ açıklamalarında bulundu. Ayşe KAHRAMAN


İlgili Galeriler
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.